اجتماعی‌نویس

وبلاگ شخصی محمدحسین مرادی

اجتماعی‌نویس

وبلاگ شخصی محمدحسین مرادی

مدل ذهنی پلاسکو

يكشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۵۳ ب.ظ
مدل ذهنی پلاسکو

سال 1393 قالیباف در شصتمین جلسه‌ی شورای شهر تهران به ریاست احمد مسجدجامعی نکات جالبی را گوشزد کرد، شهردار تهران نمی‌دانست که باید به وظیفه‌ی خودش عمل کرده و درِ اماکنی که شرایط ایمنی را رعایت نمی‌کنند تخته کند و یا این که با دولت همراهی کرده و در این اوضاع اقتصادی چوب لای چرخش نگذارد.
صبح روز پنجشنبه سی دی ماه 1395، پلاسکو بر اثر آتش‌سوزی می‌ریزد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم حادثه پلاسکو را نتیجه سازش مدیریت شهری با سوداگران می‌داند. او معتقد است مدیریت شهری در ایران تجارت پیشه است و مأموریت اصلی خود را سازش با سوداگران می‌بیند، و این نوع مدیریت شهری نتیجه‌ای جز شکل‌گیری بحران‌ها ندارد. این بحران‌ها ممکن است هر روز در این نوع مدیریت شهری رخ دهد.
پلاسکو بیش از این که به قول سی ان ان، تراژدی تهران باشد حاکی از یک نوع تراژدی فکری در ذهن تمدنی است که نمی‌تواند تصمیم بگیرد. ساختمانی غول پیکر در حال ریزش است، اگر بریزد یک فاجعه خواهد ساخت و ما می‌توانیم جلوی آن را بگیریم اما نمی‌گیریم، صبر می‌کنیم تا بریزد و بعد یا انگشت اتهام را در چشم همدیگر می‌کنیم یا حماسه‌سازی می‌کنیم، عکس و پست می‌گذاریم، شمع روشن می‌کنیم و مراسم خداحافظی و وداع می‌گیریم.
علوم انسانی اگر می‌خواهد وضع کنونی خود را دریابد به مدل ذهنی پلاسکو نیاز دارد. مدلی که نشان می‌دهد حاصل دست روی دست گذاشتن چیست. همین الان چند پلاسکوی دیگر آماده هستند تا با جرقه‌ای فرو بریزند؟ کم‌آبی، بحران جنسی، فروپاشی خانواده‌ها، آلودگی هوا، اقتصاد وابسته و ...؟ مدل پلاسکو می‌تواند مسائل بسیاری از انواع مدیریت در جامعه‌ی ما را تحلیل کند که به مصادیقی از آن‌ها اشاره خواهم کرد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • يكشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۵۳ ب.ظ
  • محمد حسین مرادی

برای این مطلب نظر یا یادداشتی بگذارید  (۲)

  • حسین بوذرجمهری
  • همین الان چند پلاسکوی دیگر آماده هستند تا با جرقه‌ای فرو بریزند؟ کم‌آبی، بحران جنسی، فروپاشی خانواده‌ها، آلودگی هوا، اقتصاد وابسته و ...

    یک کلام: نظام !
    پاسخ:
    مشکلات تمدنی فرانظامی هستند اما فرسودگی بوروکراسی نظام و اثرش در مدل پلاسکو را رد نمی‌کنم.
  • حسین بوذرجمهری
  • تمدنی که نداریم بخواد تخریب بشه
    فرهنگ هم که تقریبا بهمین ترتیب!
    یک نظام داریم که همون احتمال داره پلاسکویی بشه!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی